Frebaco Svenskt Havreris utsedd till MåBra-val 2022 – årets bästa hälsomat
Hälsotidningen, MåBra, har utsett årets bästa hälsomat och Frebaco Svenskt Havreris är en av vinnarna som har fått utmärkelsen ”MåBra-val 2022 – årets bästa hälsomat”. Kriterierna var bland annat produkternas energi- och näringsinnehåll, men också klimat- och miljöpåverkan.
Förra året lanserade Fazer en helt ny produkt i sitt slag, Svenskt Havreris, som säljs under varumärket Frebaco. En innovativ, svenskodlad och mångsidig produkt som erbjuder en mild smak med fyllig karaktär. Svenskt Havreris har nu fått utmärkelsen ”MåBra-val 2022 – årets bästa hälsomat”, som Årets basvara.
Motiveringen från juryn lyder:
“Ett ”ris” vi blir riktigt mätta av och som, till skillnad från vanligt vitt ris, är fullt av näringsämnen i form av fibrer, protein, vitaminer och mineraler. Dessutom odlat på Västgötaslätten i stället för långt bort. En självklar produkt att alltid ha hemma”.
Svenskt Havreris har även tilldelats Årets Foodservicevara 2021 och det svenska Livsmedelspriset 2020.
– Vi är mycket stolta över att vårt Havreris fått utmärkelsen MåBra-val 2022. Känns jättekul att framgången fortsätter för produkten och att den uppmärksammas så positivt från olika håll. Produkten har bokstavligen sina rötter på Västgötaslätten, där vi några matkunniga eldsjälar på Fazer kvarn i Lidköping fick idén, såg potentialen och skapade en helt ny hållbar, lättlagad och god produkt, säger Martin Pardell, Senior Brand Manager på Fazer Kvarn Lidköping.
Fazers strategi är till stor del växtbaserad med starkt fokus på havre. Företaget har gjort investeringar i att utveckla havreverksamheten och i år invigde man utbyggnaden av kvarnen i Lidköping efter en investering om ca 160 miljoner kronor som fördubblar havrekapaciteten. Detta som ett led i Fazers fortsatta tillväxtstrategi och ambitiösa satsning på växtbaserad mat.
Mer om utmärkelsen på MåBra. Mer information om produkten och inspirerande recept finns på frebaco.se.
För ytterligare information eller om frågor, vänligen kontakta:
Karin Senning Planstedt, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige, 073 079 58 64, karin.senning@fazer.com
Martin Pardell, Senior Brand Manager, Fazer Kvarn, Lidköping, 076 196 22 67, martin.pardell@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.
Northern Magic. Made Real.